Velkommen til Expandias moduler!

Siden 1989 har Expandia levert barnehager, skoler, boliger og kontorer til kommuner og bedrifter (evt offentlig og privat virksomhet), og vi er i dag en av markedets største leverandører av midlertidige lokaler. Deres trivsel er viktig for oss, og vi jobber kontinuerlig med å forbedre kvaliteten på produktene våre. Nøl ikke med å ta kontakt hvis dere har noen spørsmål eller tilbakemeldinger om lokalene våre.

Expandia eier lokalene og har ansvaret for modulenes tekniske tilstand og funksjon. Vi gjennomfører derfor regelmessige servicebesøk for å holde lokalene i god stand.

Vi håper dere skal trives!

feilsøkings- guide

Noen ganger kan det være ting som ikke fungerer tilfredsstillende i lokalene. Dette ønsker vi å løse raskt, slik at dere kan fortsette å trives. Start med å feilsøke nedenfor og se om dere selv kan utbedre problemet.

    Stikkontakter eller lamper fungerer ikke?

    • Sjekk sikringer, jordfeilbryter og hovedbryter i sikringsskapet som finnes i inngangen eller i bøttekottet. Bilde 2
    • Bryt alltid strømmen når du skal bytte lampe/lysrør. Kontroller at det er samme modell som var montert tidligere.

    Kaldt i rommet og ingen varme fra panelovnen?

    • Sjekk at panelovnen får strøm ved å slå den av og på igjen, da skal lampen blinke kort. Hvis ikke: sjekk sikringer, jordfeilbryter og hovedbryter i sikringsskapet som finnes i inngangen eller bøttekottet. Bilde 2.
    • Panelovner som har posisjon I-0-II skal alltid stå på posisjon I, bilde 3. Grunninnstillingen for alle panelovner er 20°. Plastdekselet fjernes ved å skru ut de to skruene, bilde 4-5.

    For varmt i lokalet?

    • Sørg for at alle elektriske panelovner er innstilt på maksimalt 19°C. Den innebygde termostaten slår da av panelovnene når temperaturen i rommet overstiger 19°C.
    • For barnehager: sjekk innstillingene for gulvvarme i henhold til anbefalingene for årstiden.
    • Ventiler om mulig med de åpningsbare vinduene på skyggesiden. Ved å åpne flere vinduer på skyggesiden kan man skape gjennomtrekk med kjølig luft fra skyggen.
    • Trekk ned persiennene og lukk vinduene på solsiden. Solstrålingen varmer opp møbler og materialer i rommet, som deretter varmer opp luften.
    • Trekk ned persiennene ved dagens slutt for å bevare nattens kjølighet lengre utover dagen.
    • Elektronikk avgir varme, selv i stand-by-modus.
    • Forsøk så langt det er mulig å unngå å møblere foran ventilasjonsaggregatet, da tilførselen av friskluft begrenses og får en dårligere fordeling i lokalet.

    Gulvvarmen fungerer ikke? (Kun i barnehage)

    • Lyser det ikke i displayet, bilde 6, sjekk sikringer, jordfeilbryter og hovedbryter i sikringsskapet som finnes i inngangen eller bøttekottet. Bilde 2.
    • Endre effekten på gulvvarmen via knappene på effektregulatoren 0,0-9,9. Anbefalt: Sommer 0,1, Vår/høst 0,1 – 3,0, Vinter 2,0 – 6,0.

    Ventilasjonen fungerer ikke, det er klamt i lokalet?

    • Sjekk at sikkerhetsbryteren på ventilasjonsaggregatet er på, bilde 7. Hvis den er på, sjekk sikringer, jordfeilbryter og hovedbryter i sikringsskapet som finnes i inngangen eller bøttekottet. Bilde 2.
    • Hvis det finnes en funksjon for økt luftstrøm, aktiver den ved å trykke på knappen: Timer for tvungen ventilasjon, bilde 7.
    • Ønskes forlenget drift (ca. 40-60 min), trykk på knappen i henhold til bilde 7.
    • Hvis det er for varmt i lokalet eller gulvvarmen ikke fungerer, sjekk innstillingene for gulvvarme og radiatorer.

    Vann renner sakte i vasken/oppvaskkummen/servanten?

    Sjekk og rengjør silen og vannlåsen ved å skru av den nedre delen/koppen. Bilde 11.

    OBS! Kontroller at vannlåsen er korrekt montert tilbake, at den sitter rett og med riktig gummipakning, ellers er det risiko for lekkasje.

    Ingen vann fra kranene, eller kaldt varmtvann?

    • Sjekk knappen på varmtvannsberederen som finnes inne i rengjøringsskapet, bilde 12.
    • Om vinteren, sjekk knappen/hovedbryteren til varmekabelen, bilde 13-14, deretter sjekk sikringer, jordfeilbryter og hovedbryter i sikringsskapet som finnes i inngangen eller rengjøringsskapet. Bilde 2.

    Vannlekkasje?

    • Her stenger/åpner man den innkommende hovedvannledningen, bilde 10.
    • Her stenger/åpner man vannet til en blandebatteri/kran/toalett, bilde 9.

    Oppvaskmaskin fungerer ikke eller vasker ikke rent?

    • Sjekk sikringer, jordfeilbryter og hovedbryter i sikringsskapet som finnes i inngangen eller bøttekottet. Bilde 2.
    • Deretter kontroller at vannet er påslått på kjøkkenblanderen.
    • Rens silen inne i bunnen av oppvaskmaskinen, bilde 8.
    • Når oppvasken ikke blir ren, eller ved hardt vann, bruk tabletter med skyllemiddel.

    Vedlikehold oppvaskmaskinen for å unngå problemer:

    • Skyll oppvasken før den plasseres i oppvaskmaskinen
    • Plasser oppvasken på riktig måte i oppvaskmaskinen slik at spylearmer ikke blir hindret i å rotere
    • Avbryt ikke pågående oppvaskprogram
    • Rens og skyll silen i bunnen av oppvaskmaskinen hver uke
    • Kjør programmet for oppvaskmaskinrengjøring regelmessig

    Hvis dere opplever dårlig oppvaskresultat:

    • Sjekk og fyll på salt regelmessig
    • Bruk oppvaskmaskintabletter av høy kvalitet
    • Kontroller og fyll på skyllmiddel for bedre tørkeresultat

    Tørkeskap fungerer ikke eller blåser bare kald luft?

    • Ingen strøm? Sjekk sikringer, jordfeilbryter og hovedbryter i sikringsskapet som finnes i inngangen eller bøttekottet. Bilde 2.
    • Skapet er utstyrt med overopphetingsbeskyttelse. Denne løser ut når temperaturen i vifteenheten overstiger 120 grader.

    1) Tørkeskap med digital skjerm indikerer overoppheting med blinkende lamper. Gjenopprett ved å bryte strømmen med bryteren inne i skapets tak, bilde 15. Vent 15 minutter, deretter kan strømmen slås på igjen via samme bryter.

    2) Tørkeskap med timer: gjenopprett ved å sette timervrideren på 0. Vent 15 minutter og start.

Har du feilsøkt, men ikke klart å løse problemet? Ta gjerne kontakt med vår kundestøtte.

Energibesparelsestips

Oppvarming skjer med beskyttede elektriske panelovner som reguleres via innebygd termostat på hver panelovn. Hvis temperaturen blir for høy i et rom, kan panelovnenes termostater sjekkes slik at ingen står innstilt på for høyt nivå.

Hvis innendørstemperaturen senkes med én grad, reduseres energikostnaden med ca. 5 %. Hvis det er sjelden brukte rom, kan varmen senkes litt der.

Behold varmen i rommet ved å trekke ned persiennene om natten.

Still i størst mulig grad ikke møbler for nært panelovnene. Da får varmen vanskelig for å nå ut til resten av rommet.

Hold døren stengt mot kalde rom, for eksempel garderoben.

Hvis det er behov for å lufte, bruk i første omgang “luftingsknappen“ på romaggregatene hvis en slik finnes. Hvis lufting skjer via vinduer, bør man kun lufte i korte perioder.

Skru av panelovnene under luftingen, og vent gjerne i cirka en halvtime før de slås på igjen.

Husk å slå av datamaskiner og annet elektrisk utstyr når de ikke er i bruk.

Gulvvarmeinstruksjoner

Er modulene deres utstyrt med komfortvarme i gulvene?
Her finner dere instruksjoner for hvordan dere stiller inn gulvvarmen.

Expandias service og vedlikehold i leietiden

For å sikre modulenes tilstand og funksjon, utføres en rekke kontroller
og tester. Nedenfor følger en oppsummering av disse tiltakene.

    Som et ledd i Expandias kvalitetsarbeid gjennomfører alle Expandias underentreprenører et egenkontrollprogram der utførelsen av viktige steg ved montering og installasjon dokumenteres. Disse egenkontrollene arkiveres hos Expandia.

    To ganger i året byttes filter i ventilasjonsaggregatene. I forbindelse med filterskiftet rengjøres ventilasjonsaggregatet, og en generell gjennomgang utføres. Filterskiftet registreres hos Expandia og noteres også på et servicekort som er festet på siden av ventilasjonsaggregatet.

    To ganger i året utføres servicebesøk, såkalt Byggservice, i form av en vårbesiktelse og en høstbesiktelse. Disse besiktelsene følger en sjekkliste som blant annet inkluderer kontroll av innerdører og trapper. Sjekklisten fylles ut og returneres til Expandia.

    En gjennomgang av elsystemet utføres hvert tredje år med termografering av installasjoner og koblinger. Prøving av resistans, jord og isolasjon utføres. Protokoll arkiveres hos Expandia.

    Utvendig vedlikeholdsmaling utføres med et fast intervall for at modulene alltid skal ha et tilfredsstillende værbeskyttelse.

    Feilmeldinger mottas og håndteres løpende av Expandias kundestøtte. To ganger i året analyseres innkomne feilmeldinger for å finne eventuelle systematiske feil som kan forebygges med overordnede tiltak eller endrede rutiner.

    I de tilfeller leieobjektet inneholder en heis, utføres servicebesøk to ganger i året samt en besiktigelse av et akkreditert kontrollorgan i henhold til gjeldende norm.

Kundestøtte

Hvis det oppstår en feil i lokalene, kontroller først i henhold til vår feilsøkingsguide ovenfor. Hvis feilen ikke kan utbedres på egenhånd, kontakt kundestøtte med mindre annet er avtalt.

Ved feilmelding, oppgi navn og telefonnummer på kontaktperson, hvilket modulnummer feilen oppstod i (se innsiden av vinduskarmen), og gjerne også modell- og serienummer på aktuell hvitevare.